MENÜ

  AMIGO forma, dekoráció
DESIGN

                  Mit is jelent az a szó, hogy "design"?

 

     A design művészet, alkalmazott művészet, mesterség, tudomány, marketingeszköz, stílus, módszer, esetleg mindez együtt – mondják egyes elméleti szakemberek. Mások úgy vélik, mivel a design szerepe és tartalma folytonosan változik, a szó jelentését nem érdemes, sőt nem is lehet egyértelműen meghatározni

     Sokan azt gondolják, hogy a design úri sikk, kevesek szórakozása, luxusmárkák presztízsfogyasztóinak magánügye. Mások szerint gyártók, kereskedők dolga. Valójában a design igazi közügy. Mindannyiunké, hiszen mélyen érinti és befolyásolja életkörülményeink alakulását, az élet minőségét.

     Az angol design szó gyökere a latin designo illetve az olasz disegno. Alapjelentése: szándék, terv, de jelenti magát a tervezési tevékenységet, illetve annak eredményét is.

     Az ipari termeléssel összefüggő formaalkotó tevékenység megnevezésére, az „industrial design” szókapcsolatban a XX. század elejétől terjedt el, kezdetben angol nyelvterületen, majd a második világháború után világszerte. A design szó idővel polgárjogot nyert számos, az ipari formatervezéssel rokon szakma és tevékenység megnevezésére is (engineering design, graphic design, fashion design, stb); az utóbbi években pedig egyre általánosabbá vált önálló, megkülönböztető jelzők nélküli használata mindezekre a tevékenységekre.

    Mióta széles körben elterjedt a design szó használata, megjelent néhány sajátos jelentésárnyalata is: a közbeszédben a „dizájn” és „dizájnos” egyrész a célszerű, puritán, elegáns formálás, másrészt gyakran az extravagancia és luxus szinonimájaként jelenik meg.

    Mai fogalmaink szerint, és a nemzetközi gyakorlatban, a design a szakmák széles spektrumát felölelő tevékenység, amely három nagy területen érhető tetten: 

  - a tárgytervezésben (különféle használati tárgyak, ipari termékek formálása, az öltözködési és lakberendezési cikkektől a munkában, a közlekedéshez, vagy a kulturális- és sporttevékenységekhez használatos eszközökig),

  - a téralkotás területén (az épített környezet és belső tereinek alakítása),

  - a vizuális kommunikáció világában (a tervezőgrafika különféle műfajai: a nyomtatott sajtótermékek, reklámanyagok, emblémák, piktogramok, komplex arculati rendszerek, a csomagolási grafika, vagy az internetes megjelenés tervezése).
Forrás:


http://designterminal.hu

Asztali nézet